Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u het antwoord op veelgestelde vragen. Klik hieronder op een onderwerp om snel naar de relevante vragen te gaan. Staat uw vraag er niet tussen, of komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag.
Schade
Klik op een onderwerp om de veelgestelde vragen te zien.
Ik heb schade. Hoe kan ik deze melden?
Kijk op onze speciale pagina over schade voor meer informatie over hoe u schade meldt, wat u daarvoor nodig hebt en waar u rekening mee moet houden.
Een van jullie verzekerden heeft schade bij mij veroorzaakt. Hoe meld ik dat?
U kunt iemand anders aansprakelijk stellen voor uw schade. Meer informatie over hoe u dit doet vindt u bij uw eigen verzekeraar of Het Juridisch Loket.
Ik heb een vraag over een lopend schadedossier. Bij wie kan ik terecht?
Neem contact met ons op voor informatie over lopende schadedossiers.
Ik heb een andere vraag over schade. Bij wie kan ik terecht?
Kijk op onze speciale pagina over schade of neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder.
Betalingen
Klik op een onderwerp om de veelgestelde vragen te zien.
Ik heb een betalingsachterstand. Hoe kan ik het openstaande bedrag voldoen?
U hebt als het goed is instructies ontvangen van uw verzekeraar met daarin het openstaande bedrag, een rekeningnummer om het bedrag naar over te maken en een betalingskenmerk. Hebt u dit bericht niet (meer), neem dan contact met ons op.
De dekking van mijn mijn verzekering is opgeschort omdat ik mijn premie niet op tijd had betaald. Ik heb inmiddels het openstaande bedrag voldaan. Wanneer biedt mijn verzekering weer dekking?
Uw verzekeraar herstelt de dekking van uw verzekering de dag nadat het volledige achterstallige bedrag ontvangen is (incl. eventuele administratie- en/of incassokosten). Wilt u zeker weten dat u weer verzekerd bent, neem dan contact met ons op.
Let op: de dekking van uw verzekering wordt niet met terugkerende kracht hersteld. Dat betekent dat u een of meer dagen onverzekerd bent geweest. Is er in die periode schade ontstaan, dan komt die voor eigen rekening. Hebt u een boete ontvangen van de RDW omdat uw voertuig niet verzekerd was, en was de dekking van uw verzekering opgeschort op de datum die in de brief staat (peildatum)? Dan blijft de boete staan. Er kan geen dekkingsverklaring worden afgegeven
Ik betaal nu per factuur maar wil graag betalen via automatische incasso. Wat moet ik doen?
Neem contact met ons op. We sturen u dan een formulier waarmee u uw verzekeraar toestemming geeft om van uw rekening te incasseren (SEPA-machtigingsformulier). Zodra we uw ingevulde formulier retour ontvangen wijzigen we uw betaalmethode voor u.
Ik betaal nu via automatische incasso maar wil graag betalen per factuur. Wat moet ik doen?
Neem contact met ons op. . Een van onze adviseurs kijkt samen met u naar de mogelijkheden. Houd er rekening mee dat het niet bij iedere verzekeraar mogelijk is om per factuur te betalen. Sommige verzekeraars werken alleen met kwartaal-, halfjaar- en/of jaarfacturen. Ook kunnen er administratiekosten van toepassing zijn.
Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen. Hoe doe ik dat?
Geef schriftelijk (bijv. via e-mail, WhatsApp, chat of ons contactformulier) uw nieuwe rekeningnummer (IBAN) aan ons door.
Ik zie op mijn bankafschrift opeens de naam DIN Assuradeuren/YINCO staan, of heb een factuur ontvangen van deze partij. Waarom is dit?
Heemzaethe is een hechte samenwerking aangegaan met DIN Assuradeuren/YINCO. Daarom is uw verzekering overgezet. Als het goed is hebt u hier bericht over ontvangen. Uw verzekering(en), premie en dekking blijven hetzelfde. Voor u verandert er niets, behalve de naam van de partij die uw premie int.
Wilt u meer informatie over het overzetten van uw verzekering(en), neem dan contact met ons op.
Er is geld van mijn rekening afgeschreven door mijn verzekeraar, of ik heb een factuur ontvangen. Ik weet niet waar het bedrag voor is. Wat moet ik doen?
Bij het verlengen, opzeggen of aanpassen van een verzekering kan er soms een afwijkend bedrag in rekening worden gebracht. Kunt u een nota niet goed plaatsen, neem dan met contact ons op. Onze adviseurs leggen u graag uit hoe het bedrag tot stand is gekomen en waar u precies betaalt.
Verzekering wijzigen of opzeggen
Klik op een onderwerp om de veelgestelde vragen te zien.
Ik ben verhuisd. Wat moet ik doen?
Geef zo snel mogelijk uw nieuwe adres en uw verhuisdatum aan ons door. Klik hier om uw adreswijziging direct online aan ons door te geven, of neem contact met ons op.
Afhankelijk van uw verzekering kan het zijn dat deze moet worden aangepast en/of dat uw premie verandert.
Ik wil de dekking van mijn verzekering veranderen. Hoe doe ik dat?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs kijken graag met u mee naar de mogelijkheden.
Ik heb mijn auto ingeruild. Wat moet ik doen?
Bel ons voordat u met uw nieuwe auto de weg op gaat. Onze adviseurs zorgen dan indien mogelijk dat u direct verzekerd de weg op kunt. Gaat u uw auto ophalen buiten onze openingstijden? Neem dan van tevoren contact met ons op.
Hebt u uw nieuwe auto al in gebruik genomen, bel ons dan zo snel mogelijk om de verzekering te regelen.
Mooi meegenomen: bij veel verzekeraars kunnen we uw oude auto gratis een paar dagen meeverzekeren als u deze niet direct inruilt.
Er is een nieuwe hoofdbestuurder van de auto; iemand anders gaat het meest met de auto rijden. Wat moet ik doen?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs kijken graag met u mee naar de mogelijkheden.
Kan ik mijn verzekering zelf ergens aanpassen?
Op dit moment hebben we nog geen digitale klantomgeving waarin u zelf uw verzekering aan kunt passen. Wilt u een wijziging doorgeven, neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder.
Ik wil mijn verzekering (bijv. inboedelverzekering, opstalverzekering, rechtsbijstandverzekering of reisverzekering) aanpassen. Hoe doe ik dat?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs kijken graag samen met u naar de mogelijkheden.
Ik heb mijn auto verkocht of naar de sloop gebracht en wil mijn autoverzekering opzeggen. Wat moet ik doen?
Bij het overschrijven van uw kenteken hebt u een vrijwaringsbewijs gekregen. Dat is een document met daarop onder andere uw kenteken en de datum en het tijdstip van overschrijven. Stuur ons een kopie van uw vrijwaringsbewijs. We beëindigen uw verzekering dan per de datum van overschrijving. Eventueel teveel betaalde premie krijgt u terug van uw verzekeraar.
Hebt u uw vrijwaringsbewijs niet meer? Vraag dan bij de RDW een overzicht op van alle voertuigen op uw naam tot 9 jaar terug. Stuur ons een kopie van dit kentekenoverzicht.
Ik wil overstappen naar een andere autoverzekeraar.
Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder. Houd er rekening mee dat er een opzegtermijn kan gelden.
Let op: beëindig uw lopende autoverzekering nooit voordat uw nieuwe verzekering is geaccepteerd!
Wat gebeurt er met mijn schadevrije jaren als ik mijn autoverzekering opzeg?
Wanneer uw verzekeraar uw verzekering beëindigt worden uw schadevrije jaren in Roy-data gezet, een database waar alle Nederlandse autoverzekeraars in kunnen kijken. Uw nieuwe verzekeraar kan uw schadevrije jaren uit Roy-data halen en op uw nieuwe polis zetten. Gebruikt u uw schadevrije jaren niet voor een nieuwe verzekering, dan blijven ze maximaal drie jaar bewaard in Roy-data. Daarna vervallen ze en kunt u ze niet meer gebruiken.
Ik wil een of meer verzekeringen (bijvoorbeeld inboedelverzekering, opstalverzekering, rechtsbijstandverzekering of reisverzekering) opzeggen. Wat moet ik doen?
Neem contact met ons op. We kijken graag met u mee naar de mogelijkheden. Houd er rekening mee dat er een opzegtermijn kan gelden.
Let op: stapt u over naar een andere verzekeraar, beëindig uw lopende verzekering dan nooit voordat uw nieuwe verzekering is geaccepteerd.
Nieuwe verzekering aanvragen
Klik op een onderwerp om de veelgestelde vragen te zien.
Ik wil graag een nieuwe autoverzekering via jullie afsluiten. Hoe doe ik dat?
Neem contact met ons op, liefst telefonisch. Houd indien mogelijk uw kenteken en meldcode bij de hand. U vindt de meldcode op het tenaamstellingsverslag en op het kentekenbewijs. We bespreken uw wensen met u en doen u een voorstel voor een passende verzekering.
Het is nog niet mogelijk om zelf digitaal een verzekering bij ons af te sluiten.
Ik heb malusjaren (negatief aantal schadevrije jaren). Kan ik bij jullie terecht voor een autoverzekering?
Het kan moeilijk zijn om uw auto te verzekeren als u malusjaren hebt. Gelukkig kunnen we u in de meeste gevallen een passend aanbod doen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Wat kan ik allemaal bij jullie verzekeren?
We zijn gespecialiseerd in particuliere schadeverzekeringen. Daarbij kunt u denken aan auto-, inboedel-, opstal-, rechtsbijstand- en reisverzekeringen, maar bijvoorbeeld ook fiets- en bootverzekeringen. Ook voor levens- en uitvaartverzekeringen kunt u bij ons terecht. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We bieden een beperkt aanbod aan voor ZZP’ers en het MKB.
Ik wil graag een of meer nieuwe verzekeringen afsluiten. Hoe doe ik dat?
Neem contact met ons op, liefst telefonisch. We bespreken dan uw wensen met u en doen u een voorstel voor een of meer passende verzekeringen.
Het is nog niet mogelijk om zelf digitaal een verzekering bij ons af te sluiten.
Autoverzekering (of motorrijtuigverzekering)
Klik op een onderwerp om de veelgestelde vragen te zien.
Waar kan ik zien hoeveel schadevrije jaren ik heb?
Op uw meest recente polisblad staat hoeveel schadevrije jaren u hebt. Hebt u onlangs schade gehad? Dan kan het zijn dat u schadevrije jaren verliest, en dat dit verlies nog niet op uw polisblad is verwerkt.
Hebt u uw polisblad niet (meer), neem dan contact met ons op. We kijken graag voor u na hoeveel schadevrije jaren u hebt.
Oude schadevrije jaren die niet in gebruik zijn op een polis kunt u opvragen bij Stichting EPS of bij uw vorige autoverzekeraar.
Ik ben van plan om een tweede auto te kopen. Kan ik mijn schadevrije jaren ook voor die auto gebruiken?
U bouwt schadevrije jaren op per polis. U begint dus met 0 schadevrije jaren op de polis voor uw tweede auto. Bij sommige verzekeraars kunnen we u wel een aantrekkelijke korting aanbieden voor uw tweede auto. Neem contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen.
Kan ik mijn schadevrije jaren aan iemand anders geven?
In principe zijn schadevrije jaren persoonsgebonden. In sommige gevallen kunnen ze wel aan iemand anders worden overgedragen. Bijvoorbeeld bij overlijden of een echtscheiding, of van leasemaatschappij op bestuurder. Neem contact met ons op om uw mogelijkheden te bespreken.
Hoe bouw ik schadevrije jaren op?
Per verzekeringsjaar waarin u geen schade claimt ontvang u één schadevrij jaar. Moet uw verzekeraar aan of namens u geld uitkeren*, dan verliest u vijf schadevrije jaren. Hebt u meer dan vijftien schadevrije jaren, dan worden deze behandeld alsof het er vijftien zijn. Bijvoorbeeld:
U hebt negentien schadevrije jaren. Bij het inparkeren raakt u een andere auto. Uw verzekeraar vergoedt namens u de schade van de andere partij. Uw negentien schadevrije jaren worden behandeld alsof het er vijftien zijn. U levert vijf schadevrije jaren in. U houdt dus tien schadevrije jaren over.
*m.u.v. zogenaamde beperkt cascoschades zoals ruitschade of (poging tot) diefstal
Ik heb recent een auto via jullie verzekerd, maar mijn auto staat in de database van de RDW nog als onverzekerd geregistreerd. Hoe zit dat?
Het kan een paar dagen duren voordat uw verzekeraar de registratie doorgeeft aan de RDW en de RDW deze heeft verwerkt. Uw auto wordt met terugwerkende kracht per de datum dat de verzekering is ingegaan geregistreerd. Wilt u zeker weten dat uw nieuwe verzekering al dekking biedt, neem dan contact met ons op.
Ik heb mijn auto verkocht of naar de sloop gebracht en wil mijn autoverzekering opzeggen. Wat moet ik doen?
Bij het overschrijven van uw kenteken hebt u een vrijwaringsbewijs gekregen. Dat is een document met daarop onder andere uw kenteken en de datum en het tijdstip van overschrijven. Stuur ons een kopie van uw vrijwaringsbewijs. We beëindigen uw verzekering dan per de datum van overschrijving. Eventueel teveel betaalde premie krijgt u terug van uw verzekeraar.
Hebt u uw vrijwaringsbewijs niet meer? Vraag dan bij de RDW een een overzicht op van alle voertuigen op uw naam tot 9 jaar terug. Stuur ons een kopie van dit kentekenoverzicht.
Ik wil overstappen naar een andere autoverzekeraar. Wat moet ik doen?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder. Houd er rekening mee dat er een opzegtermijn kan gelden.
Let op: beëindig uw lopende autoverzekering nooit voordat uw nieuwe verzekering is geaccepteerd!
Ik wil de dekking van mijn verzekering wijzigen. Hoe doe ik dat?
Neem contact met ons op. We kijken graag met u mee naar de mogelijkheden.
Ik heb mijn auto ingeruild. Wat moet ik doen?
Bel ons voordat u met uw nieuwe auto de weg op gaat. We zorgen dan indien mogelijk dat u direct verzekerd de weg op kunt. Gaat u uw auto ophalen buiten onze openingstijden? Neem dan van tevoren contact met ons op.
Er is een nieuwe hoofdbestuurder van de auto: iemand anders gaat het meest met de auto rijden. Wat moet ik doen?
Neem contact met ons op. We kijken graag met u mee naar de mogelijkheden.
Overig
Klik op een onderwerp om de veelgestelde vragen te zien.
Ik heb de afgelopen tijd veel brieven van jullie ontvangen over wijzigingen. Ik ben de draad kwijt. Wie is wie?
Heemzaethe blijft zich volop ontwikkelen. Daardoor verandert er weleens wat aan uw verzekeringen. We begrijpen dat dit soms vewarrend kan zijn. Daarom leggen we graag uit wie wat doet.
Heemzaethe is uw tussenpersoon. Dat betekent dat wij uw eerste aanspreekpunt zijn voor alles wat met uw verzekeringen te maken heeft. We helpen u bij het aanvragen van nieuwe verzekeringen en het aanpassen van lopende verzekeringen. Ook helpen we u bij het indienen van schadeclaims, lichten we graag uw facturen toe en helpen we u met al uw verzekeringsvragen.
Uw verzekeraar is degene die uw polis beheert. Zo betaalt u uw premie aan uw verzekeraar, en beslist uw verzekeraar bij schade of en hoeveel er wordt vergoed.
Heemzaethe is een hechte samenwerking aangegaan met DIN Assuradeuren/YINCO. In veel gevallen zal dit dan ook uw verzekeraar zijn of worden.
Ik wil graag een vaste adviseur. Kan dat?
Hoewel al onze adviseurs u kunnen helpen begrijpen we dat het fijn kan zijn om steeds dezelfde persoon te spreken. Hebt u prettig contact met een van onze adviseurs, dan kunt u vragen of deze adviseur uw voorkeursadviseur wordt. U wordt dan zoveel mogelijk door deze adviseur geholpen.
Ik wil graag langskomen bij jullie op kantoor. Kan dat?
Nee, het is niet mogelijk om een persoonlijke afspraak bij ons op kantoor te maken. We helpen u graag verder via de telefoon, e-mail, chat en/of WhatsApp. Klik hier voor onze contactgegevens.
Ik heb post van jullie ontvangen voor iemand die niet (meer) op dit adres woont. Wat moet ik doen?
Open de brief niet. Kruis met een pen de adresgegevens door en schrijf op de envelop ‘Vertrokken – Retour afzender’ of ‘Geadresseerde onbekend – Retour afzender’. Stop de envelop in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. Hartelijk dank voor uw medewerking.
Uiteraard doen we altijd ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze dienstverlening of die van uw verzekeraar. We gaan graag het gesprek met u aan om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen.
Komen we er niet direct uit, dan kunt u een klacht indienen. Er wordt dan een interne klachtenprocedure gestart door een van onze klachtenbehandelaars. Klik hier voor meer informatie over hoe u een klacht bij ons in kunt dienen.